Pokud se Vám email nezobrazil správně, klikněte sem!
CK EMMA, Kozí 10, 602 00 Brno
tel.: 542 214 343, fax: 542 214 914
web: www.emma.cz
e-mail: emma@emma.cz
Facebook Youtube

Vydání: 08/2013., vyšlo 30.7.2013

Kypr očima cestovatele

Předminulý rok jsem byl na dovolené na Kypru. Nebyla to moje první návštěva Kypru, již rok předtím jsem tam strávil pár dní služebně.

Odlet byl z Brna a s mezipřistáním v Ostravě jsme byli pohodlně v Larnace za pár hodin. Cestování s odletem z Brna mám moc rád, protože za prvé v Brně bydlím, takže jsem na letišti za deset minut, za druhé mi začíná dovolená již příjezdem na letiště. Na malém a pohodlném letišti není odbavení nikdy žádný problém a už sedím v baru v celním prostoru a dávám si předodletové povinné pivo. Je to trochu tradice a trochu pověra – pivo je pro štěstí, aby let dobře proběhl a nebylo zpoždění.

Pohled na hotel Queens Bay

Po příletu do Larnaky se vydáváme autobusem na cestu přes půl Kypru do Pafosu na západním pobřeží. Jede se asi dvě hodiny po dálnici, která se dost liší od té naší. Malý provoz, všichni dodržují předpisy. A hlavně se jede vlevo.

Kypr patřil velkou část 20. století pod Velkou Británii a je to na jeho části, kde žijí kyperští Řekové, velmi vidět. Jednak již zmíněné ježdění vlevo, ale hlavně jakási ta britská akorátnost a přesnost, kterou z Řecka neznám. Autobusy jezdí přesně podle jízdního řádu, lidi dělají, co mají, večeře je dokonalá, když má začít v 18:00, tak začne. Je tu zkrátka fajn a všechno funguje.

Můj pobyt je nedaleko města Pafos, které leží na západním pobřeží Kypru. Toto město je moc pěkné, má kouzelný přístav. Kolem přístavu se vine silnice, která se na večer mění v pěší zónu s restauracemi, kavárnami, stánky. Nádherný pohled na zapadající slunce vše dokresluje.

Samo město Pafos má mnoho památek. Význačné archeologické památky pocházejí především z časového období počínajícího helénismem a končící římskou periodou. Paphos nabízí opravdu mnoho, co stojí za návštěvu, o tom ostatně vypovídá i fakt, že UNESCO zařadilo celé město na Seznam světového kulturního dědictví.

Odpočinek u pláže

Poblíž přístavu najdete hrad. Původně byl vystavěn za byzantské nadvlády za účelem ochrany přístavu, později byl přestavěn Francouzi ve 13. století. V 16. století byl Benátčany rozebrán, svého času sloužil i jako sklad soli. Vypadá jako skládačka z dětských kostek. Na počátku 12. století byl poblíž (na západ od Apolostos Pavlos Avenue)postaven tzv. byzantský hrad, byl však v roce 1222 zničen zemětřesením. Je známý i jako Saranda Kolones (40 sloupů) podle řady granitových sloupů, které byly nalezeny v okolí.

Na malebném svahu kopce s majákem stojí Odeon, rekonstruované divadlo z 2. století. Nabízí místa k sezení pro 1250 návštěvníků představení na otevřené scéně.

Velmi známé a návštěvníky obdivované jsou mozaiky objevené v Domech Dionýsa, Orfea a Aiona. Objeveny byly až v roce 1962 při stavebních pracích. Na mozaikách je ztvárněna celá řada témat. Některé zobrazují výjevy z mytologie, i přes to, že v době vzniku měla na ostrově vliv také velká křesťanská komunita. Jiné se týkají například vína a to jak jeho konzumace, tak také pěstování a sklízení. Mezi další témata patří milostné vztahy, zvířata či geometrické obrazce. Dionýsův dům zobrazuje návrat boha vína z Indie – jede na triumfálním voze taženém 2 pantery. Dalším místem odkrývajícím překrásné mozaiky je Théseův dům, kde Ariadne sleduje heroického, ale hloupého Thesea, který zabíjí Minotaura. Dům Aionův zobrazuje Aiona, boha věčnosti, který rozhoduje soutěž krásy mezi královnou Kassipeiou – vítězkou – a nešťastnou, nepochybně krásnější vodní nymfou Nereide.

V této lokalitě se nachází také množství katakomb, které byly pravděpodobně postaveny na počátku křesťanského období. Mezi známé patří kostel Saint Solomoni, křesťanského původu, obsahující fresky z 12. století.

Západ slunce

Na okraji města, na sever od bývalého Nea Paphosu (mimo cestu do plážové oblasti Korálové zátoky) se nacházejí Královské hrobky. Byly vystavěny ve 3. století před Kristem pro vyšší společnost. Zahrnují jak hrobky vytesané do skály v podzemí, tak celé podzemní paláce. Jsou tak okázalé, že není pochyb o tom, že bývaly místem posledního odpočinku nejvýznamějších místních představitelů dynastie Ptolemaiovců. “Město mrtvých” v té době imitovalo město živých a poskytovalo zvláštní náhled do obytné architektury Nea Paphosu – prostorné dvory, lemované dórskými sloupy, a ozdobná kladí.

Pro svůj pobyt jsem si vybral hotel Queens Bay, především proto, že leží přímo u moře a můžu si zde dosyta užít nádherné pohledy na mořský obzor, které mi jako suchozemci jinak celý rok velmi chybí. Hotel je asi 8 km od centra Pafosu, ale to mi nevadí, jezdí tam velmi často a přesně od hotelu klimatizovaný autobus MHD. Hotel leží v nádherné zahradě plné starých palem, kde se dá strávit i horké kyperské poledne na lehátku s knihou. Koupat se chodím na hezkou plážičku přímo u hotelu, vždy vyplavu až na moře kolem skal, které ji chrání. Odpočívám ale stále na trávníku v zahradě, kde je mi ve stínu a s pitím při ruce nejlíp.

MHD jede na druhou stranu od města ještě dvě zastávky na jednu z nejhezčích pláží Kypru Coral Bay. Tam se také hned třetí den vydáváme. Pláž je hezká, koupání krásné, ale kolem druhé hodiny se dělá horko. Písek se velmi rozpálí a rádi se vracíme do oázy zahrady našeho oblíbeného hotelu... Všude dobře, v našem dočasném domově nejlíp..

Podívejte se na prohlídku hotelu na Youtube.

Jeden den navštěvujeme Hrobky králů, další den areál s památkami okolo přístavu, každý druhý večer vyrážíme po večeři autobusem korzovat do přístavu. Je nám fajn, večeře jsou výborné, bufet zahrnuje i tradiční kyperská a řecká jídla, která jsou výborná. Stolujeme při a po západu slunce venku, kde příjemně pofukuje a jsme moc rádi, že jsme tady na 10 dní a ne jen na týden. Nakonec se ale chýlí ke konci i těch 10 dní a musíme domů. Víme jistě, že se sem vrátíme, za milými, pohostinnými a chytrými lidmi a krásnou zemí s dlouhou historií a nádherným mořem.

Podívejte se na naši nabídku last minute zájezdů na Kypr.

Naše nabídka last minute:

Konečná cena vč. poplatků
21.05.-26.05. Last Minute: 8 490,-
Původní cena: 8 690,-
Nepřejete-li si dostávat tento zpravodaj, odhlaste se zde.